Positief effect op rekenen door beweegprogramma’s

Onderzoek

Kinderen die meerdere malen per week en gedurende een langere tijd beweegprogramma’s volgen, presteren beter met rekenen en wiskunde. Dit blijkt uit een literatuurstudie uitgevoerd door de afdeling sociale geneeskunde van Amsterdam UMC samen met 12 internationale experts.

Onderzoeker Amika Singh: “Programma’s blijken pas effectief als ze over een langere periode en op intensieve wijze worden aangeboden. Daarom pleiten wij voor meer investeringen van de overheid om dit ook mogelijk te maken.” Singh en haar collega’s publiceren vandaag in het toonaangevende vaktijdschrift British Journal of Sports Medicine.

 

Leiden beweegprogramma’s tot betere schoolprestaties bij kinderen?

Met deze vraag analyseerden Singh en haar collega’s de resultaten van 58 studies naar het effect van beweegprogramma’s op cognitieve prestaties (zoals aandacht en werkgeheugen) en schoolprestaties (zoals cijfers en citoscores). De onderzoekers vonden dat slechts 11 van de 58 studies voldeden aan de kwaliteitseisen voor het predicaat ‘van hoge kwaliteit’.

Positief effect

De onderzoekers zagen geen overtuigend bewijs voor een positief effect van beweegprogramma’s op cognitieve prestaties en algemene schoolprestaties. Wel zagen zij bij kinderen een positieve uitschieter voor rekenen en wiskunde.

 

De kinderfysiotherapeuten van Fysiotherapie Schmitz bieden sinds kort ook beweegprogramma’s, wilt uw kind dit ook ervaren, maak dan vrijblijvend* een afspraak op 053-5721763 .

 

*Beweegprogramma’s bij Fysiotherapie Schmitz worden meestal door de zorgverzekeraar vergoed.

 

« Vorige