Geplaatst op 5 maart 2019
Wat is FITKIDS?

Sinds kort heeft fitkids een centrum geopend in Haaksbergen bij Fysiotherapie Schmitz.

Wat is FITKIDS?

Fitkids is een speciaal fitness- en oefenproject dat Stichting Fitkids opzet voor kinderen met een chronische ziekte, beperking of langdurige aandoening. Zodat deze kinderen, onder professionele begeleiding, kunnen trainen en bewegen in een sportieve en stimulerende omgeving (sportcentrum) tussen andere sporters.

Het bijzondere van Fitkids is dat de training plaatsvindt bij USA sport of in de oefenruimte van onze praktijk aan de Hibbertsstraat. Bij elk Fitkidscentrum is een kinderfysiotherapeut betrokken. Fitkids is er voor alle kinderen van 6 tot 18 jaar.

Aan Fitkids doen bijvoorbeeld kinderen met overgewicht, PDD NOS, ADHD, astma, taaislijmziekte (Cystic Fibrosis), complexe aandoeningen van het zenuwgestel, neuronmusculaire aandoeningen, het Syndroom van Down, diabetes, reuma, landurige klachten van het bewegingsapparaat of aangeboren hartafwijkingen mee. Een opvallend kenmerk bij de kinderen met bovengenoemde aandoeningen is de (sterk) beperkte dagelijkse beweging.

Het trainingsprogramma wordt samengesteld op de individuele behoefte van het kind. Voor een aantal aandoeningen is al een richtlijn opgezet. In een Fitkids-uur wordt er zowel individueel op fitnessapparatuur, als in groepsverband getraind. In groepsverband worden allerlei soorten sport en spel gedaan. Het sociale element is een onlosmakelijk deel van Fitkids.

Het hoofddoel van Fitkids is kinderen een nieuwe lifestyle aan te leren. In Fitkids ontdekken de kinderen weer plezier in bewegen te krijgen. Een ander belangrijk doel is het verbeteren van de fysieke en mentale conditie.

In Fitkids wordt het kind gestimuleerd om na het doorlopen van het Fitkidsproject door te gaan met een andere (eventueel aangepaste) sportactiviteit bijvoorbeeld in clubverband. Dit kan eveneens beschouwd worden als een belangrijk doel van Fitkids.

Stichting Fitkids heeft door heel Nederland inmiddels meer dan 115 Fitkidscentra geopend. We streven naar een goede landelijke spreiding. Een overzicht van alle centra is te vinden op www.fitkids.nl.

Kijk voor meer informatie op de site van fitkids of bel ons op 053-5721763.

Team kinderfysiotherapie bij Fysiotherapie Schmitz Haaksbergen, Peter-Paul Schmitz