Kinderfysiotherapie door Fysiotherapie Schmitz

De kinderfysiotherapeut helpt kinderen tussen de 0 en 18 jaar met de motorische ontwikkeling. Merkt u dat uw kind net niet mee kan komen met leeftijdsgenootjes of maakt u zich zorgen dat uw kindje zich minder goed ontwikkeld? Dan kan het zinvol zijn om een afspraak te maken bij fysiotherapie Schmitz in Haaksbergen. Het kan zijn dat u via de huisarts wordt doorverwezen maar bij de meeste zorgverzekeringen is dit niet vereist.

Afspraak maken bij een kinderfysiotherapeut in Haaksbergen?
Maak eenvoudig online een afspraak voor het behandelen van uw klacht.

Met welke klachten kan ik met mijn kind terecht bij de kinderfysiotherapeut?

Voorkeurshouding

Sommige baby’s hebben een voorkeurshouding en liggen steeds met het gezichtje dezelfde kant op. Dit is niet gevaarlijk maar kan wel cosmetische gevolgen hebben. Het afgeplatte hoofdje heeft geen gevolgen voor de ontwikkeling van de hersenen.

Er zijn twee soorten vervormingen: schuine vervorming, deze ontstaat als het hoofdje steeds naar dezelfde kant wordt gedraaid, en afplatting van de achterzijde van de schedel, dit ontstaat wanneer het hoofdje vooral in het midden ligt.

Bekkenproblematiek

Een signaal voor bekkenproblemen zijn met name plas- en poepproblemen. Wanneer uw kind weer plasongelukjes overdag krijgt of veel last heeft van verstopping en harde ontlasting dan kan dit een goede reden zijn om een afspraak te maken met de kinderfysiotherapeut.

Schrijfproblemen

Wanneer de juf of meester op school of u zelf merkt dat uw kind moeite heeft met schrijven dan kan hier een motorische oorzaak voor zijn. De kinderfysiotherapeut kan hierbij helpen om te onderzoeken wat de reden is van de problemen en helpen het schrijven te verbeteren door specifieke oefeningen.

Pijnklachten

Vanaf een bepaalde leeftijd kunnen kinderen zelf goed specifiek aangeven waar iets pijn doet en hoe vaak. Dit kan bijvoorbeeld aan een knie of ander gewricht zijn. Ook bij jongere kinderen kan het opvallen dat ze vaak op dezelfde plek pijn aangeven. In dit geval kan de kinderfysiotherapeut helpen bij het achterhalen van de oorzaak van de klachten en een plan opstellen om van de klachten af te komen.

Wat kan ik verwachten tijdens een behandeling bij de kinderfysiotherapeut?

Afhankelijk van de reden van de afspraak en leeftijd van uw kind wordt u gevraagd om een specifieke vragenlijst in te vullen. Hierin wordt vaak gevraagd naar eventuele voorgeschiedenis en de aard van de klachten. De kinderfysiotherapeut zal uw kind onderzoeken om de ernst van de klachten vast te stellen. Door de ervaring van de therapeut kan deze het onderzoeken aanpassen aan de leeftijd van uw kind en zal dit spelenderwijs worden gedaan.

Nadat de klachten volledig duidelijk zijn zal er een behandelplan worden opgesteld en met u worden overlegd. Dit kan inhouden dat er een aantal afspraken met de kinderfysiotherapeut worden gemaakt, mogelijk in combinatie met oefeningen en adviezen voor thuis.

Heeft u vragen? Stel ze aan ons.

Fit kids is een fitness- en oefenprogramma voor kinderen/jongeren met een chronische ziekte, beperking of langdurige aandoening.

De trainingen van 1 uur worden wekelijks gegeven door de kinderfysiotherapeuten Nancy Stokkers of Peter Paul Schmitz op onze locatie bij USA aan de Trompstraat.

Meld je nu aan en ontvang gratis een leuke rugtas met mooie handdoek en bidon aangeboden door de stichting Fitkids !