Paramedische training

Gezondheid en bewegen horen bij elkaar. Mensen worden zich hier steeds meer van bewust. Daarom is het goed om geregeld aan sport te doen zowel ter preventie als ter behandeling van klachten en blessures.

Misschien denkt u door lichamelijke klachten niet meer te kunnen sporten bijvoorbeeld door rugklachten, hoge bloeddruk, hartklachten en dergelijke. Paramedische training is dan uitermate geschikt.
Paramedische training is een vorm van actief bezig zijn, voor iedereen die zijn of haar conditie wil verbeteren. Omdat de fysiotherapeut als geen ander bekend is met het bewegingsapparaat bent u verzekerd van een professionele begeleiding. Onder zijn of haar begeleiding werkt u in kleine groepjes aan een trainingsprogramma dat op uw conditie is afgestemd.
Uw persoonlijke trainingswaarden worden aan de hand van een intakegesprek en een fitheidstest samengesteld.
De betreffende fysiotherapeut adviseert, begeleidt en controleert u gedurende het trainingsuur en stelt u in staat op verantwoorde wijze deel te nemen aan de paramedische training.

Hoe begint u?
Voordat u gaat beginnen met het verbeteren van uw conditie, vindt er een kennismakingsgesprek plaats waarin u samen met de fysiotherapeut uw persoonlijke doelstellingen nagaat. Om zich een beeld te vormen van uw huidige conditie zal de fysiotherapeut een aantal tests afnemen:

Lichamelijk onderzoek; lengte, gewicht, bloeddruk
Lichaamssamenstelling; bepaling vetpercentage
Conditie test; bepaling o.a. VO2/max.

We werken volgens de fysiofitheidscan ontwikkeld door onze beroepsvereniging de KNGF. Voor meer informatie kunt u kijken op: www.fysiofitheidscan.nl

Aan de hand van de resultaten en uw persoonlijke doelstelling krijgt u persoonlijke trainingswaarden en kunt u aan de slag.

Iedere training begint met een uitgebreide warming-up en vindt meestal plaats op muziek in de aangelegen oefenzaal, hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen.

Hierna begint u aan de training op verschillende apparaten. Dit gebeurt aan de hand van uw persoonlijke oefenwaardes. Daarnaast wordt er elke week aandacht besteed aan een bepaald deel van uw lichaam.
Na afloop gaat u terug naar de oefenzaal, waar een korte cooling-down gehouden wordt.